Kezdők kalauza

 

Ez a kalauz abban segít, hogy a teljesen kezdők játékostárs nélkül is megtanulják a játék alapjait. A kalauz első harmada röviden ismerteti a legfontosabb játékszabályokat, melyek birtokában máris el lehet kezdeni játszani. A második harmadban letöltünk egy ingyenes szoftvert, a GNU-t és megmutatjuk, hogy tudsz gyakorló-játékokat játszani ellene. A harmadik rész néhány jótanácsot ad a további fejlődéssel, az élő- és az online játékkal kapcsolatban.

Ha követed a kalauzt, tíz perc múlva már játszhatsz is, újabb tíz perc múlva pedig már túl leszel életed első backgammon meccsén is. Utánam, olvasó!

A backgammonról

A backgammon a statisztika és a stratégia játéka. Mivel dobókockákkal játszák sokan azt gondolják, hogy szerencsejáték. És bár valóban, az egyes meccseket nézve, nem elhanyagolható szerepet játszik a véletlenszerűség, hosszútávon minden a játéktudáson múlik.

11

A backgammont könnyű megtanulni, azonnal szórakoztató és a játéktudás éveken át fejleszthető.

„Sokan azt hiszik, hogy a backgammon kulcsa a matematika – az esélyek kiszámolása. Ez nem igaz. A backgammon alapvetően a mintázatok értékelésének a játéka, ugyanúgy, mint a sakk.”
Paul Magriel, backgammon világbajnok, szakíró és legenda

„A backgammon a tudás és a szerencse játéka. Amikor nyerek, az a tudás miatt van. Amikor veszítek, az a rossz szerencsém miatt.”
David Farthaffer

14

A backgammon (ostábla) egy világszerte elterjedt, Magyarországon kevéssé ismert stratégiai játék, melyet rokoni szálak fűznek a pókerhez és a sakkhoz is. Két játékos folytat stratégiai küzdelmet egy tábla fölött,  ebben a sakkra emlékeztet, de a játékosok döntéseit a véletlenszerűség törvényei is befolyásolják és a felek játék közben tétet emelnek, ennyiben pedig a póker rokona.

A backgammonban használt gondolkodásmód sztochasztikus jellege miatt sok hasonlóságot mutat a bridzzsel is (számos bridzs klasszis egyúttal backgammon szakíró, aktív játékos is), és megkülönböztetik magukat a pókertől azzal, hogy a bridzs és a backgammon tét nélkül is izgalmas kihívást jelentő játékok.

Eredeti formájában a világ egyik legősibb játéka, mai szabályrendszere azonban csak a 20-as évek New York-jáig nyúlik vissza: ekkor alakult ki a tétemelés mai formája és ekkor határozták meg a játék versenyszabályait.

 

Ma nagy számú torna, egyre több nemzeti bajnokság, és néhány nemzetközi versenysorozat biztosítja a játéklehetőséget Európában, Észak-Amerikában és Ázsia egyes országaiban. Évente van világbajnokság Monte Carlo-ban, Európa-bajnokság Veldenben.
A sakkhoz hasonlóan a backgammonban is Élő-pontozással rangsorolják a játékosokat és – bár a leggyengébb is legyőzheti néha a legjobbat- a jó játékosnak csak idő kérdése bizonyítani.

A következőkben röviden ismertetjük a játék legfontosabb szabályait. Ennek elolvasása után elég néhány meccset játszani egy számítógépes ellenfél ellen, és máris tudunk backgammonozni.

Játékszabály

A backgammont ketten játsszák egy 24 mezőből álló táblán 15-15 koronggal. Az egyes mezőket háromszögek jelzik, ezeken haladnak a korongok a kockadobásnak megfelelően. A játékosok egymásnak ellentétes irányban körbeviszik bábuikat a táblán, és az győz, aki előbb szedi ki a tábláról valamennyi emberét.

1. Bábujáték

A bábuk minden játék elején az ábrán látható módon helyezkednek el, ez a kezdőfelállás.

1

Fekete az óramutató járásával ellentétesen haladva (nyilak) megpróbálja valamennyi bábuját a házába vinni (1-től 6-os mezők – bekeretezve). Ezzel éppen ellentétesen halad Piros, ugyanazzal a céllal mint Fekete. Piros háza tehát Fekete házával szemben helyezkedik el (19-től 24-es mező).

Minden lépést kockadobás előz meg: a játékos két kockával dob, a dobott értéket pedig lelépi. Ha pl. 6-4-et dobott, akkor hat mezőt és négy mezőt kell lépnie. Ezt többféleképpen is megteheti.

2

Lelépheti ugyanazzal a bábuval mindkét értéket (görbe nyilak), két különböző bábuval két különböző helyre (szaggatott nyilak), vagy két különböző bábuval ugyanarra a helyre (egyenes nyilak). Egyszóval tetszés szerint léphet, mindössze egyetlen szabályt kell figyelembe venni: nem léphet olyan mezőre, ahol az ellenfélnek egynél több bábuja van.

Különleges dobások a dupla dobások (1-1, 2-2, 3-3, 4-4, 5-5, 6-6), ilyenkor mindkét kockát kétszer kell lelépni (tehát összesen négy 1-est dupla egyes esetén, négy 2-est dupla kettes esetén stb.).

Ha Fekete olyan mezőre lép, ahol Pirosnak egyetlen korongja van, akkor Pirost kiüti és a kiütött bábu a sorompóra kerül.

3

Ha Fekete mondjuk 3-1-et dob és ezzel kiüti Piros bábuját (görbe nyíl), akkor Piros a sorompóra kerül (szaggatott nyíl) és mindaddig nem léphet a többi bábujával, amíg vissza nem tér Fekete házának valamely nyitott mezőjére (bekeretezve).

Ha egy játékos valamennyi bábuja a házában tartózkodik, elkezdheti kivinni korongjait a tábláról. Ha előbb veszi ki a korongokat, mint ellenfele, akkor győzött és 1 pontot kap. Ha a játékos úgy győz, hogy ellenfele még egy korongját sem vette ki, azért 2 pont jár (gammon-győzelem), ha pedig az ellenfél nem csak nem vitt ki korongot, de ellenfele házában is ragadt, azért 3 pont jár (backgammon-győzelem).

4

Az ábrán látható, hogy eddig mindkét játékos három bábut vitt le. Fekete 6-5-öt dobott, amivel a hatos és az ötös mezőről levisz egy-egy további bábut. A győztes az lesz, aki előbb viszi ki valamennyi korongját.

2. Duplázás

Eddig csak a játék egyik feléről, a bábujátékról esett szó. A backgammon másik fele a duplázási játék. Ha a játékosok nem 1 pontig tartó meccset játszanak, akkor használhatják a duplázó kockát.

5

A duplázó kocka a játék elején középen van. Ilyenkor bármelyik fél, amelyik úgy érzi, jobban áll annyival, hogy megéri számára dupla tétben játszani, a játék bármely pontján (saját dobása előtt) elfordíthatja a duplázó kockát a kettes értékre. Ekkor az ellenfélnek döntenie kell, hogy eldobja a kockát - ekkor feladja a partit 1 pontra- vagy elfogadja azt -ilyenkor dupla tétben folytatódik a játék, vagyis a sima győzelem 2 pontot, a gammon 4 pontot és a backgammon 6 pontot ér.

Amennyiben a megduplázott játékos elfogadta a kockát, úgy a kocka az ő térfelére kerül, és ezentúl csak neki van joga duplázni. Ha a játék egy pontján úgy dönt, hogy visszadupláz, ezt saját dobása előtt bármikor megteheti. Ha tehát a kockát négyesre fordítja, akkor ellenfelének döntenie kell, hogy eldobja a kockát (vagyis feladja a partit 2 pontra) vagy elfogadja (ekkor négyszeres tétben folytatódik a játék, vagyis a sima győzelem 4 pontot, a gammon 8 pontot és a backgammon 12 pontot ér).

Ha a visszaduplázott ellenfél elfogadja a kockát, az az ő térfelére kerül, és bármikor visszaduplázhat 8-as értékre saját dobása előtt. És így tovább.

Most már készen állsz arra, hogy elkezdjél játszani. Ne ijedj meg, ha nem minden világos, egy-két parti után mindent megértesz. A következőkben megmutatjuk, hogyan kezdhetsz el gyakorolni egy gépi ellenféllel, a GNU-val.

Ha játék közben további kérdések merülnek fel a szabályokkal kapcsolatban, itt olvashatod a részletes játékszabályt. Ha ez sem segít, használd bátran a fórumot.

GNU

1. Mi az a GNU?

A GNU egy backgammon program, mely nem csak világklasszis szinten játszik, hanem összetett módon elemzi a játékot is, tanító üzemmódra állítva pedig figyelmeztet a helytelen lépésekre. A következőkben csak arról lesz szó, hogyan kezdheted el gyakorolni ellene a játékot.

15

2. A GNU letöltése

A program rendszeresen frissül, az aktuális (MAIN) verzió a GNU honlapjáról elérhető. A program nyílt forráskódú és ingyenes. Töltsd le, telepítsd és futtasd!

Játék GNU ellen


1. Új játék indítása


Az eszköztár New (új) gombjára kattintva indíts egy új játékot. Ekkor a következő ablak nyílik meg:

6

Válaszd ki, hogy milyen játékot szeretnél játszani. Ha a $ gombot nyomod meg, akkor partijáték kezdődik, ha valamelyik számot, akkor ennek megfelelően egy meccsjáték indul el. Tegyük fel, hogy egy 7 pontig tartó meccset indítasz.

7

Az első lépés jogát GNU nyerte, 4-1-gyel kezdett. Mielőtt azonban dobnál, időzzünk el egy pillanatra és nézzük meg, mit látunk a képernyőn.

A tábla alatt a játékosok nevei (GNU és Human) és a hozzájuk tartozó korongok színe látható. Alatta a meccsállás (score) abszolút és normalizált felírásban is megjelenik, ez alatt pedig a mezőpont-számláló (pips) található, zárójelben a mezőpont-különbséggel. Jobb oldalon a lépés-napló látszik.

2. Funkciógombok

Az eszköztár további olyan gombokat tartalmaz, melyeket dobás előtt esetleg használni akarsz.

8

DOUBLE: Duplázás
alternatív duplázás: a játéktáblán kattints a duplázó kockára

ACCEPT: Ellenfél duplázásának elfogadása
alternatív elfogadás: a játéktáblán kattintás a felajánlott kockára bal egérgombbal

REJECT: Ellenfél duplázásának elutasítása
alternatív elutasítás: a játéktáblán kattintás a felajánlott kockára jobb egérgombbal

RESIGN: A játék feladása

UNDO: Lépés visszavonása (az adott körön belül)

A kockadobáshoz nyomjunk a játéktábla jobb felének középső részére, ekkor a dobott érték megjelenik.

A lépés egérgombokkal történik: egy bábura kattintva a bal egérgombbal a bal oldali (alapértelmezés szerint a nagyobb) kocka értékét, a jobb egérgombbal a jobb oldali (alapértelmezés szerint a kisebb) kocka értékét tudod lelépni. A dobások leléphetők úgy is, hogy a bal egérgombot nyomva tartva egy bábu felett azt a megfelelő helyre húzod. Ha nem tetszik a lépés, az UNDO gombbal visszavonhatod. Ha megtaláltad a jónak gondolt kombinációt, akkor a kockákra kattintva fejezheted be a köröd.

A GNU beállításai

Az alábbiakban nem tárgyaljuk a GNU részletes beállításait, ezekről a GNU-ról szóló cikksorozatunkban esik szó. Itt most csak két, az első meccseknél is fontos beállítást említenénk meg.

1. Megjelenés

Nem térnénk ki a látványbeállításokra, ha a program első indításakor nem lennének zavaró módon átlátszóak a fekete korongok.

A Settings menü Board Appereance almenüjére kattintva keressük meg a Chequers(1) fület, majd nyomjunk a Colour felirat melletti téglalapra. Ekkor egy ablak ugrik elő, ahol az Opacity-t átállítva 255-ös értékre korongjaink besötétülnek.

10

Játék közben a View menüben a Full screen-re nyomva teljes képernyős méretben láthatjuk a játéktáblát. Ugyanitt a Switch to 3D view-ra kattintva 3 dimenziós vetületben élvezhetjük a játékot.

2. Játékerő

Lejátszva néhány játékot talán azt gondolod majd, hogy GNU csal, vagy egyszerűen elkeseredsz, mert nem tudod sose megverni. Nincs igazad: GNU nem csal, kesergésre pedig végképp semmi okod. A GNU világklasszis szintű játékos, magas fokozatra állítva nyugodtan tekintheted úgy, hogy egy világbajnok ellen játszol.

A program játékereje tetszőlegesen módosítható, így aztán kellően legyengítve a sikerélmény is növelhető, meg is mutatjuk hogyan.

9

A Settings menü Players almenüjére kattintva a fenti ablak ugrik elő. Itt a Player 0 (vagyis GNU) játékerősségét állíthatjuk át: a lefelé mutató háromszögre nyomva kiválaszthatjuk GNU játékkvalitását az alábbiak szerint.

beginner (kezdő)
casual player (hobbijátékos)
intermediate (középszintű)
advanced (haladó)
GNU szándékosan butítja magát: bizonyos nagyságú hibáig összegyűjti a lehetséges lépéseket, majd kisorsol közülük egyet. Minél alacsonyabb a szinvonal, annál nagyobb hibákat követ el.
expert (profi) GNU nem hibázik szándékosan, de csak az adott állást elemzi, az ellenfél lehetséges válaszaival nem számol.
world class (világklasszis) supremo (császár) Az ellenfél lépéseivel is számol.
grandmaster (nagymester) Az ellenfél viszontválaszával is kalkulál.

Természetesen minél gyengébbre állítod GNU-t, annál többször nyersz ellene (és annál kevésbé tűnik majd csalónak). Szeretnénk azonban lebeszélni arról, hogy expert szint alatt használd a GNU-t.

Ha pusztán csak játszol egy világklasszis ellen, már abból rengeteget tanulsz: kialakul egy esztétikai ítélőképességed az állásokkal kapcsolatban, ráérzel a szükséges agresszió mértékére stb. Ha egy véletlenszerűen lépegető ellenféllel játszol, abból nem tanulsz semmit, a játékod nem fejlődik.

Miután lejátszottál néhány meccset GNU ellen, megérted a játék alapjait, de nemsokára valódi emberekkel akarsz majd játszani. GNU erre készít fel, ha hagyod. Ezért azt javasoljuk, hogy expert vagy world class fokozatot állíts be: ezeken a szinteken már mesteri módon játszik, ugyanakkor gyors marad.

Játék emberek ellen


1. Mielőtt emberrel kezdenél

Gyakorlat teszi a mestert! Először csak játssz, játssz és játssz a GNU ellen. Ne törődj vele, ha folyton kikapsz, most a legfontosabb, hogy az arányérzéked kialakuljon és az, hogy ne kelljen minden lépés előtt hosszan számolgatnod, hová visz a lépés. Ne aggódj, pillanatok alatt rutinná válik a korongokkal való mozgás.

13

2. Játssz emberek ellen

GNU kiváló tanítómester és edzőpartner, de az igazi összecsapásokhoz hús-vér ellenfél kell. Online játszani nagy élvezet, mindenképpen kezdd el mihamarabb. Egy dologra azonban figyelj: a backgammon viszonylag gyors játék, igen zavaró lehet, ha valaki túl sokat gondolkodik. Minden partiban vannak nehéz lépések, de a legtöbb dobáskombináció nem igényel hosszú mérlegelést. Ezért, ha kezdőként online játékba kezdesz, a játék előtt figyelmeztesd ellenfeled, hogy nem játszol régóta.

Az online játéknál már csak egy dolog szórakoztatóbb: az élő játék. Jól használható táblát 4-5000 Ft-ért már be lehet szerezni és kezdődhet a játék baráti körben, vagy lenézhetsz a magyarország egyik backgamon klubjába, közösségi oldalunkon pedig megismerkedhetsz lakóhelyedhez közeli játékosokkal.

Útravaló


1. Olvass szakirodalmat

Játéktudásod fejlesztéséhez egy bizonyos szint után már nem elég játszani. Nálad tapasztaltabb szerzők olyan szempontokra hívják fel a figyelmed, melyek magadtól nem biztos, hogy eszedbe jutnának. Kezdő játékosoknak összeállított cikkeink jó kapaszkodót nyújtanak a kezdeti nehézségek áthidalására.

2. Elemezz GNU-val

GNU nem csak azáltal tanít, hogy jól játszik. Tanító üzemmódban figyelmeztet, ha hibázni készülsz, képes az ellene valamint az online ellenfelek ellen játszott meccsek elemzésére. Megmutatja, mely lépések voltak rosszak, mennyire voltak rosszak és azt is elárulja, hogy mi a helyes lépés. A miértekre ugyan nem ad közvetlen választ, de megfelelő hozzáértéssel ezeket is kinyerhetjük a GNU-ból.

16

3. Játék valódi pénzben

A backgammont játsszák valódi pénzben, élőben is és online oldalakon egyaránt. Pénzben játszani nagyon izgalmas, ugyanakkor potenciálisan veszélyes dolog.

a.) Backgammonból csak kevesen tudnak megélni. Ők mindannyian profi játékosok és nagy tőkével rendelkeznek. Pozitív egyenleget és kisebb nyereséget hobbijátékosént is el lehet érni, ha jól játszol és ügyesen választod meg ellenfeleidet. De ne számíts arra, hogy online backgammonból fogsz meggazdagodni.

b.) A jobb játékos nyer, a rosszabb játékos pedig veszít. Ez az állítás csakis hosszú távon igaz: egy-egy meccsen bármi előfordulhat, minél rövidebb a meccs, annál inkább. Hacsak nem vagy nagyon jó játékos, csak kevéssé tudod felmérni azt, hogy ellenfeled milyen szinten van. Ezért mindig olyan tétben játssz, hogy a tét 200-szorosának elvesztése fájdalmas legyen, de ne okozzon anyagi problémát.

c.) A backgammon addiktív játék. Ha annyi pénzt veszítesz a játékon, hogy az már financiális nehézségeket okoz, vagy annyi időt töltesz játékkal, hogy az munkahelyi vagy családi konfliktusokhoz vezet, akkor valószínűleg szenvedélybeteg lettél és segítséget kell kérned.

d.) A backgammon jogilag nem sport, és bár nem is szerencsejáték, pénzdíjas backgammon versenyt szervezni tisztázatlan jogi helyzetet jelent, így pénzes verseny reklámozása, szervezése és ilyen versenyen való részvétel kaszinón vagy játéktermen kívül Magyarországon jogi következményekkel járhat.