Beszorítás a késői játékban (Late game containment)
Nem találtam jobb magyar kifejezést rá, de azt hiszem érthető, hogy miről szól ez a cikk. Sticknek volt egy előadása erről, amit Bill összefoglalt ezen az oldalon. Itt látható a referencia pozíció, amiből érdemes kiindulni, és azon gyakorolni. A fő cél, hogy többször játsszuk végig ezt az állást, tanulva a hibáinkból.
Akinek van XG-je, az ezt a kódot kijelölve (control-C): XGID=---B-aC-B----C-----AACccc-:1:1:1:00:0:0:3:0:10 , majd az xg-re lépve egy control-V billentyű kombinációval be tudja magának rakni, majd control+P-vel el is lehet kezdeni.
Alul van összegyűjtve a stratégiai és taktikai része a dolognak, de igazából sokkal többet tud az ember tanulni, ha nagyon sokszor végigjátssza a példa állást, mint hogy betanulja ezeket a szabályokat, megfigyeléseket.
Szerkezeti rész
Hány bábut szedett le az ellenfél?
Ez nagyon fontos, mert kihat a visszaduplázásra.
Kevesebb, mint 5-t, akkor gyakran visszaduplázhatsz, mielőtt teljesen kizárnád.
Pontosan 5-nél is visszaduplázhatsz, attól függően, hogy milyen állapotban van az ellenfél háza.
Helyesnek tűnhet egy fontos üres pontot megkezdeni a házban (a házban hagyni egy szabad korongot), kihasználva a visszaduplázás erejét. Például az ellenfél a sorompón van 5 és fél pontos ház ellen. Hagyd megkezdve a pontot és duplázz vissza, ha nem tud visszajönni.
Szükséged van egy második bábura?
5 vagy 6 leszedett bábu ellen, általában nem szükséges. Jó lenne persze, de nem kell vakmerően kockáztatni, hogy üssünk még egyet. Miért? Mert így is nagy előnyben leszel, ha kizárod azt az egyet.
7 (vagy több) leszedett bábu ellen általában szeretnél ütni még egyet. Ugyanaz az érvelés, mint a kockázat és nyereségnél. Miután kizársz egy bábut, akkor is 50-50% a nyerési esélyed, vagy még kevesebb. Sok előnye van kiütni a második korongot, mégpedig, hogy ütés után kiduplázhatod az ellenfelet, vagy néha elég csak a fenyegetés, hogy ütni tudsz még egyet.
Milyen erős az ellenfél háza? Ez nagyon fontos, mert ez befolyásolja, hogy milyen agresszívan vagy félénken kell ütnöd, szabad korongot hagyva. Gondolj a kockázat-nyereség kölcsönös hatására.
1 vagy 2 pontos otthon. Kicsi a hátránya, hisz nagy valószínűséggel bejössz rögtön, ha kiütnek. Tehát tisztán játszhatsz, beütve a meghatározó pontokra, harcolva azokért, és, hogy megakadályozd az ellenfelet, hogy elszökjön.
3 pontos otthon. Itt már bizonytalan, és függ az aktuális állástól. Egyik részről, ha kiütnek, még mindig nagy eséllyel visszajössz, de az esetek 25%-ában viszont nem. Könnyen rosszul járhatsz pár szerencsétlen dobás sorozatból, ezért igazán meg kell fontolnod, hogy milyen játékot kíván a specifikus állás. Néhány kérdés:
Mennyire kritikus ütni?
Mik a hátrányok?
Hogy működik a dobás, ha nem ütök?
4 pontos otthon. Az ellenfél otthona tiszteletet parancsol, és a biztonságos játékot kívánja meg. Ennek ellenére néha mégis ütnöd kell, ami függ a játék állástól. Ugyanaz a kérdés, mint a 3 pontos ház eseten, de tartsd észben, hogy a veszély nagyobb.
Mennyire kritikus ütni?
Mik a hátrányok?
Hogy működik a dobás, ha nem ütök?
Meccsállás szempont. Némelyik aránytalan/kiegyensúlyozatlan meccsállásnál az elfogadási pontok és a gammon értékek (mindkét fél részéről) számottevően eltérőek, mint pénzjátéknál. Érzékenyebbnek kell lenned többé-kevésbé a gammonokra, és korábban vagy később kell dupláznod attól függően mi a...
Gammon Értéke az aktuális meccsállásnál (Gammon Value ATS = at the score)
Elfogadási pont az aktuális meccsállásnál (Takepoint ATS)
Stratégiai rész
Áraszd el a külső térfelet (udvarát) (outfileld), hogy fedezd a menekülési területét (escape zone). Ez a menekülési terület (escape zone) az, ahova az ellenfél bábuja érkezik, amikor elkezd menekülni (tipikusan a 7-11-es pontok). Elegendő bábuval akarsz célozni erre a területre, ezért dupla vagy tripla ütési lehetőséget célszerű fenntartani, hogy ha az ellenfél ide érkezik.
Építs egy győztes falat / Zárd ki az ellenfelet. Ez nyilvánvaló, de azért tartsuk észben.
Blokkold a nagy duplákat.
Alacsony prioritás.
Általában ez egy luxus lépés, hogy ha már olyan az állásod, hogy minden ellenőrzés alatt van, és csak a nagy duplákat blokkolod.
Milyen jó a rálátás a külső térfeledre (outfield coverage)?
Ha nem tudod jobban fejleszteni a pozíciódat, mint a nagy duplákat blokkold, akkor helyes lehet.
Kerüld el, hogy gammont kapj.
Általában alacsony prioritás és nem erre kell gondolnod. Arra kell játszanod, hogy nyerj. Tartsd észben, hogy minden sima játék, amit megfordítasz (-2 to + 2) kárpótol két gammon vereségért (-2 to -4)
De ha nem tudsz nyerni (mondjuk 12 bábut leszedett és az otthonod szétrombolva), akkor gammon mentésre kell törekedned.
Vagy ha túl erős a háza, akkor óvatosabbnak kell lenned, mert elég nagy ára van, ha kiüt.
Taktikai rész / Bábujáték
Ütsz-e úgy, hogy szabad bábu hagysz a házban? A stratégiai részén kívül itt van pár taktikai dolog, amit meg kell fontolni:
Milyen kulcsfontosságú a pont?
Hogyan működik a dobás máskülönben?
Milyen erős az udvarra/külső negyedre a rálátásod (outfield coverage)?
Mennyire tudod blokkolni?
Mik a fontos pontok, amiket meg kell csinálnod?
Általában az 5-ös, 4-es pont és a bar-pont (7-es pont) a fő pontok, de függ az aktuális pozíciótól. Tehát nagyobb valószínűséggel ütsz be ezekre a pontokra, mint az olyan bábukra, amik a kevésbé értékes, mélyebb pontok egyikén van, mint például az 1-es, 2-es vagy 3-as ponton.
Ha az ellenfél házában van fedetlen bábu, akkor agresszívabban üthetsz be a visszaütés lehetősége miatt.
Beütsz, az ellenfél a sorompón marad, de nem csinálod meg a pontot. Mi legyen?
Ha sok fedési lehetőséged van, akkor, nem muszáj lehoznod még egy építőt. Nem ad sokkal több lehetőséget a fedésre, de több esélyt ad a joker dobásra, hogy bejöjjön és üssön. Ha sorompón maradsz, akkor ez katasztrófa lehet. (Ne hozz le automatikusan több bábut a fedésre, nézd meg, hogy mk a többi opció!)
Általában ne mozgasd a leghátsó bábudat, mivel ez a védelmed utolsó bástyája.
Banana split (amikor úgy ütsz, hogy feladsz egy pontot, és két szabad korongod lesz az ütés után) ütés gyakran helyes lehet, ha az ellenfélnek gyenge a háza, és van üres bábuja az otthonában. Vagy ha az ellenfélnek jelentős mértékű olyan dobása van, hogy bejön és összeomlik (hagy egy üres bábut a házában).
Ne hagyj indirekt ütést, ha nem muszáj.
Terítsd szét a korongjaidat az udvarában (külső negyedében)
ez a rálátás az udvarára (outfield coverage) akkor jobb, ha a bábuk egymás mellett vannak.
szedj szét pontokat (áraszd el az udvart, hogy maximális muníciód legyen az ütésre, ha kilép a menekülési zónába)
Dilly builders (olyan építő a házban, ami csak a mély pontokra lát rá, oda tud ütni. Például a kettes ponton egy harmadik bábu, ami csak az egyes pontra tud ütni, vagy azt megcsinálni). Ezeknek a bábuknak csak egy haszna van, hogy megcsináljunk egy mély pontot, vagy oda beüssünk. Sokszor helyes az első adandó alkalommal beütni, vagy megkezdeni egy pontot ezekkel a korongokkal. Ez különlegesen akkor igaz, ha az ellenfélnek gyenge a háza és/vagy van egy szabad bábuja az otthonában.