1. Meccs megnyitása 2. Elemzés futtatása 3. Elemzett játék kiértékelése 4. Elemzett meccs áttekintése

1. Meccs megnyitása

Fájl betöltése az eszköztár Open (megnyitás) gombjára nyomva lehetséges.
A GNU-val játszott meccseket azonnal, vagy lementés után újra megnyitva elemezheted.
A Gammon.hu-n játszott meccseket a lobbiban található Meccsek listája gombra kattintva töltheted le számítógépedre .mat kiterjesztésű fájlként. Ezeket a fájlokat a GNU felismeri és elemzi.

2. Elemzés

Az Analyse menüben az Analyse match or session-re nyomva a program megkezdi a meccs elemzését. Ez alatt az idő alatt más funkciók nem működnek, csak a jobb alsó sarokból értesülsz az elemzés állásáról. A kijelző melletti piros stop gombra nyomva az elemzés megszakítható.

1

Az elemzés befejezése után ajánlott az elemzett meccset menteni.

3. Elemzett játék kiértékelése

Elsőként nézzük meg, hogyan vélekedik GNU a játékunkról általánosságban. Az Analyse menü Match or session statistics pontjára nyomva az alábbi ablak jelenik meg.

2

A panelen a játékerő különböző kritérium szerinti numerikus értékelései láthatók. A bonyodalmas számítások eredményei azonban nem mindig pontosak (rövidebb meccseknél nagyobb a pontotatlanság) és az eredmény sok esetben nehezen értelmezhető (pl. a szerencse esetén). Mindezen nehézségekbe most nem megyünk bele, és csak a játékérő mérésének leghasznosabb mutatóival foglalkozunk.

Error total EMG (MWC) - Összesített esélycsökkenés.
Itt a zárójeles érték azt mutatja, hogy a teljes meccs során vétett hibáink mennyivel csökkentették győzelmi esélyünket. Ez a szám a hibás lépéseink egyenlegveszteségeinek összeadott értéke, így, szerencsés dobásokkal elméletileg 100% fölé is mehet annak ellenére, hogy a meccset mégis megnyerted.

Error rate mEMG (MWC) - Döntésenkénti hibaráta.
A zárójeles érték itt az egy döntésre jutó győzelmi esély csökkenését jelzi, vagyis GNU nem az összes lépéssel osztja az összes esélycsökkenést, hanem csak azokkal, melyben a játékos döntési helyzetbe kerül (az eredmény tehát az összesített esélycsökkenés valamint a nem kényszerített lépések és a kockadöntés közeli vagy megtörtént kockadöntések összegének hányadosa).

Snowie error rate - Snowie hibaráta.
A Snowie mértékegysége a backgammon-tudás mérésére. Számítása az előzőekben leírt döntésenkénti hibarátához hasonló. Elterjedtsége miatt került a statisztikába.

Overall rating - Általános értékelés.
Itt a GNU velős szóbeli értékelése áll, melyet a döntésenkénti hibaráta alapján számol. A kategóriák a következők:
1. awful (borzalmas), 2. beginner (kezdő), 3. casual player (hobbi-játékos), 4. intermediate (közepes), 5. advanced (haladó), 6. expert (profi), 7. world class (világklasszis), 8. supernatural (a GNU maga).

Luck adjusted result – Tiszta tudáskülönbség.
A GNU kísérlete annak megállapítására, hogy az elemzett meccsben mutatott tudásszintjük alapján milyen eséllyel indul egymás ellen a két játékos. A +14,49 % jelentése, hogy Pirosnak a meccs előtt 64,49 % (50 + 14,49) esélye volt a győzelemre. Ez a szám azonban, a GNU nem intuitív szerencse-fogalma és annak problémás matematikai kompenzációja miatt, sajnálatos módon, nem igazán megbízható, különösen rövidebb meccsek esetén.

Error based abs. FIBS rating – Hibaráta alapján kalkulált Élő-pontszám.
A GNU becslése arra vonatkozóan, hogy a játékos milyen besorolást kapna egy olyan mezőnyben, melyben a GNU 2050-et érne el.

Chequerplay errors rating loss – Bábujáték során elkövetett hibák okozta Élő-pontszám csökkenés.
Megmutatja, hogy a játékos mennyi kalkulált Élő-pontot veszített rossz lépései miatt a 2050-es, vagyis hibátlan, játékhoz képest.

Cube errors rating loss - Kockadöntések során elkövetett hibák okozta Élő-pontszám csökkenés.
Megmutatja, hogy a játékos mennyi kalkulált Élő-pontot veszített hibás kockadöntései miatt a 2050-es, vagyis hibátlan, játékhoz képest.
A Chequer play (bábujáték) és a Cube decisions (duplázási döntések) fülekre váltva részletes kimutatást kapunk a meccs során hozott döntéseinkről. A két fülön az alábbi adatok szerepelnek.

Chequer play (bábujáték) Cube decisions (duplázási döntések)
total moves összes lépések száma total cube decisions elméleti duplázási lehetőségek száma
unforced moves döntéshelyzetek száma close or actual cube decisions döntéshelyzetek száma (a duplázókocka elfordításával járó döntések és a helyes duplázáshoz közeli egyenleg értéket elért állások száma)

unmarked moves helyes lépések száma doubles duplázások száma
moves marked
doubtful
kis hibák száma takes elfogadások száma
moves marked
bad
közepes hibák száma passes passzok száma
moves marked
very bad
nagy hibák száma missed doubles below CP
(EMG (MWC))
kihagyott duplák száma (és az ezekből származó esélycsökkenés), amiket az ellenfélnek el kellett volna fogadnia


missed doubles above CP
(EMG (MWC))
kihagyott duplák száma (és az ezekből származó esélycsökkenés), amiket az ellenfélnek el kellett volna passzolnia


wrong doubles below DP
(EMG (MWC))
korai duplázások száma (és az ezekből származó esélycsökkenés)


wrong doubles above TG
(EMG (MWC))
késői duplázások száma - túl jó állás a duplázáshoz (és az ezekhez tartozó esélycsökkenés)
wrong takes hibás elfogadás
wrong passes hibás passz
 
Error total
EMG (MWC)
bábujátékból származó összesített esélycsökkenés error total
EMG (MWC)
kockadöntésekből származó összesített esélycsökkenés
Error rate
mEMG (MWC)
bábujátékból származó összesített hibaráta error rate
mEMG (MWC)
kockadöntésekből származó összesített hibaráta
Chequerplay rating GNU szóbeli értékelése a bábujátékot illetően cube decision rating GNU szóbeli értékelése a kockadöntési tudást illetően

Az ablak alsó részén lévő gombsor segítségével a teljes meccs statisztikája mellett (piros rombusz) az egyes partik adatait is láthatjuk (zöld nyilak).
A Graph (grafikon) fülön vizualizálisan is megjelenik hibáid nagysága ellenfeledéhez képest, valamint a duplázási döntéseidben hozott hibák mértéke a bábujátékod hibáihoz képest.


3

Az 1-es és a 2-es számok a meccs két partiját jelentik. Leolvasható, hogy az első partiban a két játékos közel ugyanannyival csökkentette győzelmi esélyét, de míg Piros valamennyi hibája a bábujátékból származott (teljesen zöld oszlop), addig Fekete hibájának fele duplázási döntéseiből adódott (a jobb oldali oszlop fele kék). A második partiban mindketten csak bábujátékban követtek el hibát, Piros fele annyit, mint Fekete. A Totals (összesítés) felett látható oszlopok az összesített eredményt mutatják: Fekete hibarátája láthatóan nagyobb, mint Pirosé.
A GNU szerencsével kapcsolatos megállapításaival (Luck fül) ehelyütt nem foglalkozunk.

4. Elemzett meccs áttekintése

Az elemzés lefuttatása után a lépés-napló egyes sorai különböző színűek lesznek és egy új panel nyílik a jobb alsó sarokban, az analízis. A képernyőn jobb oldalán valami ilyesmit fogsz látni.


4

A lépés-napló egyes soraiban a karakterek színesek lettek, ezek mind hibás lépések. A hibák súlyosságának az alábbi színek felelnek meg.
zöld: 0,04 – 0,08: kis hiba
kék: 0,08 – 0,16: közepes hiba
piros: 0,16 fölött: nagy hiba
Egyes sorok színes téglalapokkal lettek kiemelve, ezek a hibás duplázási döntéseket jelölik. A hibák súlyosságának az alábbi színek felelnek meg.
szürke: 0,04 – 0,08: kis hiba
sárga: 0,08 – 0,16: közepes hiba
lila: 0,16 fölött: nagy hiba
A képen látható még egy feketével kiemelt sor is, Piros hatodik lépése. Ez a kurzor segítségével kijelölt lépés, ami történetesen egy kék hiba. Bármely más lépésre kattintva a fekete kiemelés átkerül az adott sorra, a lépéshez (kockadöntéshez) tartozó elemzés pedig megjelenik alul, az analízis panelben.
Az analízis panelben látható elemzés megegyezik a korábban már tárgyalt HINT-funkció használatakor megjelenő ablak tartalmával. Pirossal az a lépés látható, amelyik játék során lett lelépve. Leolvasható, hogy ez a második legjobb lépés ugyan, de már ez is közepes hibának számít (0,123-mal rosszabb a helyes lépésnél), míg a soron következő, harmadik legjobb lépés már nagy hiba (0,229-cel rosszabb a helyes lépésnél).

A lépés-napló fölött látható gombokkal navigálhatunk a meccs partijai és a (hibás) lépések között.

5

A piros nyilakkal az előző vagy a következő partira ugorhatunk az elemzett meccsben. Ugyanígy, a partik közötti váltást teszi lehetővé a gombsortól jobbra elhelyezkedő legördülő panel. A zöld nyilakkal az előző vagy a következő lépésre ugrunk, míg a kérdőjeles zöld nyilakkal az előző vagy a következő hibás döntésre léphetünk.