Válaszok nyitólépésre 1.

A nyitólépések és azokra adott válaszok minden egyes játék alatt elõfordulnak, míg a kipakolásra nem mindig kerül sor. Sok nézeteltérés van abban, hogy egy hiba a játék elején ugyanolyan "fájdalmas-e", mint a közepén, vagy a vége felé, mivel azok szinte sose meccsdöntõek. Lehet, hogy egyéb hibáink tanulmányozásával jobban fejlõdhetünk, de semmiféleképpen nem haszontalan a kezdõlépésekkel foglalkozni, fõleg ha a mögötte lévõ logikát is megértjük.
Megpróbálom összeszedni a blogra, és lefordítani a nyitójátékkal kapcsolatos szabályokat és példákat.

Elõször is ajánlanám a gammon.hu-n a magyar cikket: http://www.gammon.hu/cikkek/nyitojatek.html

Ezt összefoglalva és kiegészítve (http://www.bkgm.com/openings/replies.html#general_principles), az általános szabályok a 2-ik lépéskor:

1. Mindig üssük ki az ellenfél bábuját a saját otthonában.
2. Üssük ki az ellenfél bábuját, az értékes 5-ös és 4-es pontunkról 
3. Ha nem tudunk ütni, akkor a házunkban csináljunk pontot a szokásos módon a 31P, 42P, 53P, 61P dobásokkal
4. Kettõt ütni, majdnem mindig jó.
5. Utánozzuk le az ellenfél lépését.
6. Ha az ellenfél megcsinálja az 5-ös pontját, bontsuk meg a futóinkat, hogy létrehozzunk egy elõretolt horgonyt.
7. Ha az ellenfél megbontotta a hátsó bábuit, legyünk óvatosak, és ne hagyjunk indirekt ütési lehetõséget.
8. Figyeljünk oda, hogy ne kerüljünk direkt ütésbe.
9. Ha az ellenfél kifut az udvarába, üssük ki ha tudjuk.
10. Ha az ellenfél szlottolja az egyik pontját, és elvéted, majdnem mindig helyes, elkezdeni nekünk is az egyik pontunkat (counterslot).
11. Ha az ellenfél a 6-osával megkezdi a bar-pontját és ütjük (62S, 63S, 64S) ... akkor ha 6-ossal ütjük, a dobásunk másik felét a hátsó bábuinkkal lépjük le,  ha 1-essel ütjük, akkor a középpontról (mid-point) hozzunk le még egy bábut.

Linkek:
A rolloutokat megnézhetitek itt: http://www.bgonline.org/
és itt http://www.bkgm.com/openings/replies.html#rollouts_of_replies


4.
 Kettõt ütni, majdnem mindig jó.

De nem mindig. Sokan követik el azt a hibát, hogy mindenáron kettõt ütnek. úgy gondolva, hogy az a legjobb lépés. A négyes pontot ki lehet egészíteni Stick két szabályával:

Ha az ellenfél a dobás nagyobbik részét lépi le a házunkban (32, 43, 52, 54) a futói megnyitásával, és mi ütni tudunk a 6-os és 8-as pontunkról, úgy, hogy ütésben hagyjuk a bábunkat, akkor a dobás másik részét a középpontról (mid-point) játszuk meg.

(If your opponent makes a big split in your inner board on the opening roll [32 43 52 54] and you reply with a roll where you will hit loose from either your 8pt or 6pt, use the other die to play down from the midpoint if possible.)

54S-41:

is Player 2

score: 0
pip: 158
Money session
Jacoby Beaver
pip: 167
score: 0

is Player 1
XGID=-a---aE-C---dE---d-e----B-:0:0:1:41:0:0:3:0:10
to play 41

# Ply Move Equity
1 R 13/9 6/5* -0.061
2 R 24/20 6/5* -0.099 (-0.037)
3 R 6/5*/1* -0.134 (-0.072)


32S-32

is Player 2

score: 0
pip: 162
Money session
Jacoby Beaver
pip: 167
score: 0

is Player 1
XGID=-a--a-E-C---dEa--c-e----B-:0:0:1:32:0:0:3:0:10
to play 32


# Ply Move Equity
1 R 13/10 6/4* -0.066
2 R 24/21 6/4* -0.087 (-0.021)
3 R 6/4*/1* -0.120 (-0.053)



Legfontosabb, hogy a középpontról játékba hozzunk bábukat, kialakítva egy sokkal rugalmasabb pozíciót. Nem ütünk kettõt, mivel az úgynevezett zonánkban, csak 8 emberünk van, ami kevés a blitz kialakításához, és nincs megcsinálva az otthonunkban még egy pont.

Persze vannak kivételek a szabályra, mint például a 43-as nyitásra a 61-es válasz (43S-61), stb  http://www.bgonline.org/forums/webbbs_config.pl?read=63088


Csak akkor üss kétszer az otthonodban a második dobással, ha 41-et dobtál és az ellenfél megnyitotta a futóit 21, 41, vagy 51-el.

(You only hit twice in your inner board on the second roll if you rolled 41 and your opponent split with 21, 41, or 51.)


Tehát amikor kettõt ütünk:

is Player 2

score: 0
pip: 162
Money session
Jacoby Beaver
pip: 167
score: 0

is Player 1
XGID=-aa---E-C---dE--ac-e----B-:0:0:1:41:0:0:3:0:10
to play 41


és nem ütünk kettõt:

52S-32:

is Player 2

score: 0
pip: 160
Money session
Jacoby Beaver
pip: 167
score: 0

is Player 1
XGID=-a-a--E-C---dE---d-e----B-:0:0:1:32:0:0:3:0:10
to play 32