1. Meccs megnyitása 2. Elemzés futtatása 3. Elemzett játék kiértékelése 4. Elemzett meccs áttekintése
Fájl betöltése az eszköztár Open (megnyitás) gombjára nyomva lehetséges.
A GNU-val játszott meccseket azonnal, vagy lementés után újra megnyitva elemezheted.
A Gammon.hu-n játszott meccseket a lobbiban található Meccsek listája
gombra kattintva töltheted le számítógépedre .mat kiterjesztésű
fájlként. Ezeket a fájlokat a GNU felismeri és elemzi.
Az Analyse menüben az Analyse match or session-re nyomva
a program megkezdi a meccs elemzését. Ez alatt az idő alatt más
funkciók nem működnek, csak a jobb alsó sarokból értesülsz az elemzés
állásáról. A kijelző melletti piros stop gombra nyomva az elemzés
megszakítható.
Az elemzés befejezése után ajánlott az elemzett meccset menteni.
3. Elemzett játék kiértékelése
Elsőként nézzük meg, hogyan vélekedik GNU a játékunkról általánosságban. Az Analyse menü Match or session statistics pontjára nyomva az alábbi ablak jelenik meg.
A panelen a játékerő különböző kritérium szerinti
numerikus értékelései láthatók. A bonyodalmas számítások eredményei
azonban nem mindig pontosak (rövidebb meccseknél nagyobb a
pontotatlanság) és az eredmény sok esetben nehezen értelmezhető (pl. a
szerencse esetén). Mindezen nehézségekbe most nem megyünk bele, és csak
a játékérő mérésének leghasznosabb mutatóival foglalkozunk.
Error total EMG (MWC) - Összesített esélycsökkenés.
Itt a zárójeles érték azt mutatja, hogy a teljes meccs során vétett
hibáink mennyivel csökkentették győzelmi esélyünket. Ez a szám a hibás
lépéseink egyenlegveszteségeinek összeadott értéke, így, szerencsés
dobásokkal elméletileg 100% fölé is mehet annak ellenére, hogy a
meccset mégis megnyerted.
Error rate mEMG (MWC) - Döntésenkénti hibaráta.
A zárójeles érték itt az egy döntésre jutó győzelmi esély csökkenését
jelzi, vagyis GNU nem az összes lépéssel osztja az összes
esélycsökkenést, hanem csak azokkal, melyben a játékos döntési
helyzetbe kerül (az eredmény tehát az összesített esélycsökkenés
valamint a nem kényszerített lépések és a kockadöntés közeli vagy
megtörtént kockadöntések összegének hányadosa).
Snowie error rate - Snowie hibaráta.
A Snowie mértékegysége a backgammon-tudás mérésére. Számítása az
előzőekben leírt döntésenkénti hibarátához hasonló. Elterjedtsége miatt
került a statisztikába.
Overall rating - Általános értékelés.
Itt a GNU velős szóbeli értékelése áll, melyet a döntésenkénti hibaráta alapján számol. A kategóriák a következők:
1. awful (borzalmas), 2. beginner (kezdő), 3. casual player
(hobbi-játékos), 4. intermediate (közepes), 5. advanced (haladó), 6.
expert (profi), 7. world class (világklasszis), 8. supernatural (a GNU
maga).
Luck adjusted result – Tiszta tudáskülönbség.
A GNU kísérlete annak megállapítására, hogy az elemzett meccsben
mutatott tudásszintjük alapján milyen eséllyel indul egymás ellen a két
játékos. A +14,49 % jelentése, hogy Pirosnak a meccs előtt 64,49 % (50
+ 14,49) esélye volt a győzelemre. Ez a szám azonban, a GNU nem
intuitív szerencse-fogalma és annak problémás matematikai kompenzációja
miatt, sajnálatos módon, nem igazán megbízható, különösen rövidebb
meccsek esetén.
Error based abs. FIBS rating – Hibaráta alapján kalkulált Élő-pontszám.
A GNU becslése arra vonatkozóan, hogy a játékos milyen besorolást kapna egy olyan mezőnyben, melyben a GNU 2050-et érne el.
Chequerplay errors rating loss – Bábujáték során elkövetett hibák okozta Élő-pontszám csökkenés.
Megmutatja, hogy a játékos mennyi kalkulált Élő-pontot veszített rossz
lépései miatt a 2050-es, vagyis hibátlan, játékhoz képest.
Cube errors rating loss - Kockadöntések során elkövetett hibák okozta Élő-pontszám csökkenés.
Megmutatja, hogy a játékos mennyi kalkulált Élő-pontot veszített hibás
kockadöntései miatt a 2050-es, vagyis hibátlan, játékhoz képest.
A Chequer play (bábujáték) és a Cube decisions (duplázási döntések)
fülekre váltva részletes kimutatást kapunk a meccs során hozott
döntéseinkről. A két fülön az alábbi adatok szerepelnek.
Chequer play (bábujáték) | Cube decisions (duplázási döntések) | ||
total moves | összes lépések száma | total cube decisions | elméleti duplázási lehetőségek száma |
unforced moves | döntéshelyzetek száma | close or actual cube decisions | döntéshelyzetek száma (a duplázókocka elfordításával járó döntések és a helyes duplázáshoz közeli egyenleg értéket elért állások száma) |
unmarked moves | helyes lépések száma | doubles | duplázások száma |
moves marked doubtful |
kis hibák száma | takes | elfogadások száma |
moves marked bad |
közepes hibák száma | passes | passzok száma |
moves marked very bad |
nagy hibák száma | missed doubles below CP (EMG (MWC)) |
kihagyott duplák száma (és az ezekből származó esélycsökkenés), amiket az ellenfélnek el kellett volna fogadnia |
missed doubles above CP (EMG (MWC)) |
kihagyott duplák száma (és az ezekből származó esélycsökkenés), amiket az ellenfélnek el kellett volna passzolnia | ||
wrong doubles below DP (EMG (MWC)) |
korai duplázások száma (és az ezekből származó esélycsökkenés) | ||
wrong doubles above TG (EMG (MWC)) |
késői duplázások száma - túl jó állás a duplázáshoz (és az ezekhez tartozó esélycsökkenés) | ||
wrong takes | hibás elfogadás | ||
wrong passes | hibás passz | ||
Error total EMG (MWC) |
bábujátékból származó összesített esélycsökkenés | error total EMG (MWC) |
kockadöntésekből származó összesített esélycsökkenés |
Error rate mEMG (MWC) |
bábujátékból származó összesített hibaráta | error rate mEMG (MWC) |
kockadöntésekből származó összesített hibaráta |
Chequerplay rating | GNU szóbeli értékelése a bábujátékot illetően | cube decision rating | GNU szóbeli értékelése a kockadöntési tudást illetően |
Az ablak alsó részén lévő gombsor segítségével a
teljes meccs statisztikája mellett (piros rombusz) az egyes partik
adatait is láthatjuk (zöld nyilak).
A Graph (grafikon) fülön vizualizálisan is megjelenik hibáid nagysága
ellenfeledéhez képest, valamint a duplázási döntéseidben hozott hibák
mértéke a bábujátékod hibáihoz képest.
Az 1-es és a 2-es számok a meccs két partiját jelentik.
Leolvasható, hogy az első partiban a két játékos közel ugyanannyival
csökkentette győzelmi esélyét, de míg Piros valamennyi hibája a
bábujátékból származott (teljesen zöld oszlop), addig Fekete hibájának
fele duplázási döntéseiből adódott (a jobb oldali oszlop fele kék). A
második partiban mindketten csak bábujátékban követtek el hibát, Piros
fele annyit, mint Fekete. A Totals (összesítés) felett látható oszlopok
az összesített eredményt mutatják: Fekete hibarátája láthatóan nagyobb,
mint Pirosé.
A GNU szerencsével kapcsolatos megállapításaival (Luck fül) ehelyütt nem foglalkozunk.
Az elemzés lefuttatása után a lépés-napló egyes sorai különböző színűek lesznek és egy új panel nyílik a jobb alsó sarokban, az analízis. A képernyőn jobb oldalán valami ilyesmit fogsz látni.
![]() |
A lépés-napló egyes soraiban a
karakterek színesek lettek, ezek mind hibás lépések. A hibák
súlyosságának az alábbi színek felelnek meg. |
A lépés-napló fölött látható gombokkal navigálhatunk a meccs partijai és a (hibás) lépések között.
A piros nyilakkal az előző vagy a következő partira ugorhatunk az elemzett meccsben. Ugyanígy, a partik közötti váltást teszi lehetővé a gombsortól jobbra elhelyezkedő legördülő panel. A zöld nyilakkal az előző vagy a következő lépésre ugrunk, míg a kérdőjeles zöld nyilakkal az előző vagy a következő hibás döntésre léphetünk.