Mi az a rating?

Az Élő-pontozás (vagy rating) a játékosok számszerűsített minősítése, mely egy adott játékosközösség egymáshoz viszonyított rangsorát adja meg. Az általunk használt minősítési rendszer az Élő Árpád által 1960-ban kidolgozott sakk-minősítési rendszernek, az ún. ÉLŐ-minősítésnek egy módosított változata, a FIBS-rating.

Egy adott közösségben –kellően nagy számú résztvevő és megfelelő számú meccs lejátszása után– a játékosok rating értékei normáleloszlást mutatnak. Minden játékos kezdő ratingje 1500. Ha valaki nyer, akkor a rating értéke nő, ha veszít, akkor csökken. Idővel a rating jó becslést ad arra, hogy az adott játékosközösségen belül a játékosok milyen erősségűek. Az alábbi diagram durva közelítéssel mutatja, hogyan értelmezzük az egyes ponthatárok közti értéktartományokat.

rating

A rating változásait nem befolyásolja az egy meccsen belüli pontmegoszlás (nem számít, hogy valaki 5-0-ra vagy 5-4-re kap ki), csakis az, hogy ki nyerte a meccset.

A rating változásának mértékét három tényező szabja meg.

1. A meccs hossza. Egy hosszabb meccs nagyobb mértékben módosítja a ratinget, mint egy rövid. Ez azért van így, mert egy hosszabb meccsen a szerencse kevésbé befolyásolja a meccs kimenetelét mint egy rövidebb meccsen.

2. A rating különbség. Minél nagyobb a rating különbség, annál inkább a gyengébb játékosnak kedvez a rating változása. Ha egy alacsony ratinggel rendelkező játékos egy magas ratingűvel játszik, akkor, ha a gyengébbik játékos veszít, a ratingje csak kicsit fog csökkenni (és az erősebbik játékos keveset nyer), míg ha a gyengébb játékos győz, úgy a ratingje sokat emelkedik (és az erősebb játékosé sokat csökken). Ez természetesen azért van így, mert többet ér a győzelem egy erős játékos, mint egy gyenge játékos ellen.

3. A lejátszott meccsek száma (és hossza). A rating változások az új játékosoknál nagyobb lépésekben történik, mint azoknál, akik már sokat játszottak. Ennek oka az, hogy enélkül a ’rámpa’ periódus nélkül az új játékosok csak nagyon lassan érnék el valódi értéküket. Minél több meccset játszott egy játékos, annál kevésbé meredek a rámpa, annál kisebbek egy adott meccs által okozott rating változások.

A ratinget az alábbi képlet alapján számoljuk a rámpa-szakaszban:

equation1

ahol D = az ellenfelek ratingjének különbsége, N = a meccs hossza, E = a játékos tapasztalata (vagyis a játszott meccsek hosszainak összege).

A képlet 400 tapasztalati pont után az alábbiak szerint módosul:

equation2
A változás előjele természetesen pozitív győzelem és negatív vereség esetén.

 

írta
Rásonyi Tamás

Hozzászólások lezárva.