Alapvető szabályok

Alapvető szabályok

BEVEZETÉS

Mi az a backgammon?

A backgammon játékot két játékos játssza egymás ellen, mindegyiknek tizenöt korongja van a táblán, ami 24 keskeny mezőnek nevezett háromszögből áll. A játékosok a táblán körbeviszik a korongjaikat – aszerint, hogy a dobókockákkal milyen számokat dobtak – egymásnak ellentétes irányban, és az győz, aki előbb szedi ki a tábláról a bábuit. Külön érdekes része a játéknak, amikor blokkolják vagy kiütik egymás korongjait a játékosok.

A backgammon játéknak fontos része a valószínűség számítás, de a kockadobás miatt így is jelen van a szerencse-faktor. Sokan emiatt szerencsejátéknak tartják, pedig stratégiai, taktikai, matematikai és pszichológiai készségre is szükség van a játék során.

A backgammon egy könnyen tanulható, változatos és érdekes szellemi játék, amit akár élőben, akár az interneten keresztül is játszhatsz. Éveket is tölthetsz tanulással, hogy minél jobb játékos váljon belőled.

Milyen kellékek szükségesek a játékhoz?

  1. Egy backgammon tábla.
  2. Harminc korong/bábu, két különböző színben, tizenöt egyforma színű mindegyik játékosnak.
  3. Egy pár kocka 1-től 6-ig számozva. A kényelem szempontjából, két pár kocka (mindkét játékosnak egy-egy) a legjobb.
  4. Egy dobópohár, a kockák összerázásához és dobásához. Ennél is célszerűbb, ha kettő van belőle.
  5. Egy duplázó kocka a játék tétjének követéséhez. Lásd MI AZ A DUPLÁZÓ KOCKA?

Hogyan állítom fel a táblát?

Kétféleképpen állíthatod fel a backgammon táblát, ami lényegében megegyezik. Az első képen az a felállítás látható, amikor Fehérrel vagy és a korongokat az óramutató járásával ellentétesen mozgatod körbe a táblán. Piros korongjai az ellentétes irányban mozognak. Mindkét játékos a jobb oldalára pakol ki a végén, te a jobb alsó részen, az ellenfeled a jobb felső részen.

A második kép azt a felállítást mutatja, amikor az óramutató járásával egyező irányba lépsz a korongjaiddal. Piros az ellenkező irányban mozog, és mindkét játékos a baloldalra pakol ki.

Amikor a te jobb oldaladon pakolsz ki, akkor az ellenfeled az ő bal oldalán szedi le a bábuit, és fordítva.

Ki lép először?

Hogy eldöntsük, ki lép először, te is és az ellenfeled is dobtok egyet. Döntetlen esetén, újra kell dobni mindkettő játékosnak. Az kezd, aki nagyobbat dobott. A kezdő játékos nem dob újból, hanem a két dobás értékét lépi le.Jegyezd meg, hogy a kezdő játékosnak sosincs dupla dobása, mivel a döntetlen dobás az első körben mindig érvénytelen.

Mi a játék célja?

A játék célja, hogy körbevezesd a bábuidat a táblán a saját otthonodba, és kipakold őket. Az nyer, aki hamarabb kipakolja a korongjait a tábláról.

Mi a gammon? A backgammon?

Ha leszeded mind a tizenöt bábudat mielőtt az ellenfeled akár egyet is leszedjen, gammonra nyersz, vagyis a játék értékének dupláját.

Ha pedig úgy szeded le mind a tizenöt bábudat mielőtt az ellenfeled akár egyet is leszedett és egy vagy több bábuja van még az otthonodban vagy a sorompón, backgammonra nyersz, vagyis a játék értékének háromszorosát.

Hol találom a teljes játékszabályzatot?

A teljes játékszabályzat itt található.


TÁBLA RÉSZEI

Mi az a sorompó (bár)?

A sorompó a backgammon tábla közepén végighúzódó gerinc, ami elválasztja a a játékos otthonát az udvarától. A sorompó ahová a korongok kerülnek miután kiütötték azokat.

Melyik az otthonunk és az udvarunk?

Legtöbb backgammon tábla két részből áll. A tábla két részét belső táblának és külső táblának hívjuk. Hogy melyik oldalon van a belső tábla, függ attól, hogy hogyan állítod fel a bábukat. Ha jobb oldalon pakolsz ki, akkor a belső tábla is a jobb oldalon van, ha bal oldalon pakolod ki a bábukat, akkor a belső tábla a bal oldalon van.

Az otthonod és az ellenfél otthona a belső táblán található.

Melyik a középpont?

Ez a neve az ellenfél oldalán található pontnak, amelyen kezdésnél 5 bábu van. Más néven az a „13-as pont”, mivel 13 pont távolságra van attól, hogy kipakold őket. Az ellenfél középpontja a te 12-es pontod (lásd az ábrát lejjebb).

Mi az a bárpont?

A bárpont a hetes pont másik neve. Ez a pont a sorompó (angolul: bar) mellett helyezkedik el és a kezdésnél nincs rajta bábu (lásd a képen lejjebb).


BÁBUK MOZGATÁSA

Passzolhatok ha én jövök?

Nem, le kell lépni a dobásodat, ha bármilyen jogos mód van rá. Ha nem tudod lelépni az összes dobásodat, annyit kell, amennyit tudsz. Tehát, ha 6-6-ot dobsz és csak hármat tudsz a négyből lelépni, akkor azt kell tenned.

Leléphetem az egyik dobást úgy, hogy elkerülöm a másik dobás lelépését?

Nem, a dobásnak mindkét részét le kell lépned, ha lehetséges. Néha ez azt jelenti, hogy a bábudat úgy kell mozgatnod ahogy nem szeretnéd, hogy a másik dobást is le tudd lépni.

Fehér 6-4-et dob:  Fehér nem léphet 13/7-re a hatossal, mert akkor nem tudná a négyest lelépni. Ehelyett 24/18-ra kell lépnie, ami lehetővé teszi számára hogy a négyest 18/14-en lépje le.

Fehér 6-4-et dob:  Akármennyire is szeretné, a fehér nem tarthatja a bábuját a hatos ponton! A 6/2-re kell lépni először a négyes dobásával, majd a hatos dobásával el kell mozdítania a bábuját az 5-ös pontról.

Mi van ha csak az egyik dobást tudom lelépni?

Ha csak az egyik dobást tudod lelépni, akkor a magasabb számút kell.

Fehér 6-4-et dob: Az egyetlen bábu amit fehér el tud mozdítani, a hátsó bábuja (futója). A szabályok azt mondják, hogy a hatost kell felhasználnia és a 18-as pontra kell lépnie, mint hogy a 20-as ponton üssön a négyes dobással.

Ütni-és-továbbmenni megengedett?

Igen, ha leütsz egy bábut, megengedett, hogy biztonságba helyezd a bábut, amivel ütöttél. Itt egy példa:

Fehér 5-2-t dob: Fehér ütheti piros bábuját az 5-ös ponton majd a bábuját biztonságba helyezheti a 3-on.

A backgammonnak vannak olyan közel-keleti változatai, ahol a rajtaütés (lebegő ütés) a játékos házában nem megengedett. De a standard játékban nincsenek ilyen megkötések.

Lehet több mint öt bábum egy ponton?

Igen, annyi bábut helyezhetsz el egy ponton, amennyit csak akarsz. Rakd egymásra őket, ha elfogy a helyed. Angliában vannak még a backgammonnak olyan népszerű változatai, ahol nem lehet ötnél több bábu egy ponton (lásd: régi angol BG), de ez nem a standard (általános) szabály.

Leléphetem a kisebbik számot először a kipakolásnál?

Igen, lelépheted a dobásaidat bármilyen sorrendben, amíg mindegyik értéket letudod legálisan lépni. A kisebbik számot felhasználva, több kellemetlen szituációt megúszhatsz. Itt van pár példa:

Fehér 4-1-et dob: Ha Fehér a 4-est használja fel először és leszedi a bábuját a négyes pontról, akkor kényszerítve van, hogy üssön az 1-el, két szabadon álló bábut hagyva. De ha először az egyest használja fel, a négyes pontról a hármasra lépve, akkor a négyest lelépheti úgy, hogy leszedje a bábut a hármas pontról. Ez elpocsékol egy pipet, viszont nem hagy ütési lehetőséget.

Fehér 5-4-et dob: Ha Fehér az 5-el lép először, akkor lesz egy lyuka a kettes pontján – nem jó ha kettest dob később. Ha először a 4-el lép, akkor betömi a lyukat a kettes ponton és megnöveli a kipakolás esélyeit a következő két dobásnál.

Lehetséges a döntetlen backgammonban?

Döntetlen az az állás, amikor egyik játékos se tud lépni többet újra. Gyakorlatilag döntetlen nem lehetséges a backgammonban. Itt egy rövid magyarázat, hogy miért:

  • Ahhoz, hogy döntetlen legyen, mindkét játékosnak blokkolnia kellene a másikat. Esetleg mindkettőnek van egy fala a másik játékos bábuja előtt.
  • Nem tudja mindkét játékos örökké fenntartani a falát, hacsak nem ragadnak a sorompón.
  • Ha mind a két játékos a sorompón van, egyikük legvégül visszatér, kivéve, ha mindkét játékos ki van zárva.
  • Tehát az egyetlen lehetőség a döntetlenre, ha mindkét játékos a sorompón van, és ki vannak zárva, mint itt:

    De ez az állás nem lehetséges. Ha lehetséges volna, mi lenne a pozíció az utolsó ütés előtt? A játékos, aki a sorompón van, és ki van zárva nem tudja kiütni az ellenfelét.

Bár döntetlent elképzelhető, ha az egyik játékos egy szabálytalan lépést lép. Lásd Bob Johnson írásánál.


GYAKORI KIFEJEZÉSEK

Mi az a blot (szabadon álló bábu)?


A blot egy egyedülálló korong egy ponton. Ha az ellenfél korongja kerül a szabadon álló korongra, akkor az kiüti a magányos bábut (blot), és azt a sorompóra kell helyezni

Mi az a sorompó (bár)?

A sorompó (angolul bar) a backgammon tábla közepén végighúzódó gerinc, ami elválasztja a játékos otthonát az udvarától. A sorompó ahová a korongok kerülnek miután kiütötték azokat.

Mit jelent az, hogy megcsinálni egy pontot?

Akkor csinálsz meg egy pontot, ha kettő vagy több bábut raksz ugyanarra a pontra. Utána te birtoklod azt a pontot és az ellenfél nem léphet rá és nem is használhatja fel a lépéséhez, amíg a korongjaid ott tartózkodnak.

Mi az a fal?

A fal (angolul prime) több összefüggő pont. Ha megcsinálsz egy hatos falat az ellenfél bábuja előtt, akkor az nem tud túljutni azon, amíg nem bontod meg a fal egy vagy több pontját

Melyik az otthonom?

Az otthonod az utolsó negyed a táblán, ahova beviszed a bábukat mielőtt leszednéd őket. Az ellenfél otthona az, ahova bejössz a bábuiddal miután kiütötte őket.

Az otthon az ábrán az 1-től 6-ig terjedő rész.

Mi az a kizárás?

A játékos, aki megcsinálja az otthona mind a hat pontját, az egy teljes házat csinált. Ha az egyik bábud kiütik, miközben az ellenfeled felépítette az otthonát, ki vagy zárva és nem tudsz addig lépni, amíg az ellenfél meg nem nyít meg egy pontot, ahova vissza tudsz térni.


A DUPLÁZÓ KOCKA

Mi az a duplázó kocka?

A duplázó egy hatoldalú kocka, egy kicsit nagyobb, mint a hagyományos kocka, oldalán 2, 4, 8, 16, 32 és 64-es számokkal. Használatával emelhetik a játékosok a játszma tétjét menet közben.

A duplázó kocka használata?

A játék kezdetén a duplázó kocka középen, félúton a játékosok között helyezkedik el, vagy a sorompón, vagy a tábla oldalán a 64-es értékével felfelé. A 64 azt jelenti, hogy a tét nem lett még emelve (duplázva). (Legtöbb duplázón nincs 1-es, ezért a 64 jelenti az 1-es számot.)

A duplázó kocka helyzete (a két játékos között) azt jelenti, hogy mindketten hozzáférhetnek ahhoz. Bármelyikük duplázhat először.

A játék bármelyik pontján, ha egy játékos úgy gondolja, hogy elegendő előnyre tett szert, akkor megduplázhatja a tétet. Ezt csak a köre elején teheti meg, mielőtt dobna a kockával.

Amikor egy duplázást felajánlanak, az ellenfél két dolgot tehet. Vagy elfogadja azt, vagy elutasítja. Utóbbi esetben feladja a játszmát és elveszíti az aktuális téttel. Az aktuális tét a duplázó kocka értéke, mielőtt azt használták/felajánlották volna, ebben az esetben egy pont.

Ha az ellenfél nem akarja feladni, akkor elfogadhatja a duplázást, ezzel beleegyezik, hogy folytatja a játékot a korábbi tét kétszeresén. A duplázó kockát utána a saját oldalára helyezi 2-es számmal felfelé. A 2-es jelenti azt, hogy a tétet megduplázták. A kocka helyzete pedig azt, hogy az a játékosnál van a duplázó és csak ő duplázhat legközelebb.

Ha a játék menete később megfordul, és a játékos, aki birtokolja a duplázót úgy érzi, hogy előnyben van, visszaduplázhat 4-esre. Az ellenfele elutasíthatja azt és feladhatja az aktuális tétre (jelen esetben kettő pontra) vagy elfogadhatja és folytathatja a játékot az kezdeti érték négyszeresén.

Nincsen korlátozva, hogy egy játékban hányszor lehet duplázni és visszaduplázni, kivéve az, hogy csak felváltva lehet duplázni, egy játékos se használhatja a duplázót egymás után kétszer.

A játék végén a vesztes a duplázó kockának az értékét fizeti abban az egységben, amiben megegyeztek az elején. Például, ha 10 forintot ér egy pont, és a duplázó négyesen van, akkor a vesztes 40 forintot fizet. Gammon és backgammon esetén ez az összeg megduplázódik vagy megtriplázódik.

Duplázhatok, ha a sorompón vagyok vagy ha ki vagyok zárva?

Igen, a köröd előtt duplázhatsz bármikor. Bár ébernek kell lenned, mert az ellenfeled, ha látja, hogy nem tudsz lépni, dobhat anélkül, hogy megvárná, hogy mit akarsz csinálni. Csak kérd meg előtte, hogy „várjon egy kicsit”, amikor felveszi a kockákat, amíg kitalálod, hogy duplázni akarsz-e vagy sem.

Mi az a Jacoby szabály?

Jacoby szabály azt jelenti, hogy a gammon vagy a backgammon nem számít addig, ameddig a duplázó kockát nem használták és nem fogadták el az aktuális játékban. A szabály oka az, hogy elkerüljük a hosszú játékokat, amikor az egyik játékos megpróbál gammonra menni, ahelyett, hogy kiduplázná az ellenfelet egy pontért.

Gyakorlatilag a Jacoby szabály választható, de csak a pénzjátékokban szokás használni. A Jacoby szabályt sose alkalmazzák a meccsjátékokban.

A Jacoby szabályt Oswald Jacobyről, a Backgammon könyv társszerzőjéről nevezték el, aki javasolta és vezette be ezt a szabályt.

Mi az a beaver?

Ha az egyik játékos duplázik, és az ellenfél elfogadja azt és úgy dönt, hogy az állása elég jó, akkor rögtön visszaduplázhat miközben továbbra is ő birtokolja a duplázó kockát.  Az azonnali visszadupázást, aminél a duplázó kocka helyzete nem változik (csak az értéke) beavernek nevezzük.

Tételezzük fel például, hogy a duplázó középen van és még nem történt duplázás a játékban. A játékos megduplázza  a tétet. B elfogadja azt (a duplázó most a 2-es oldalán van), majd B azt mondja „beaver” és a következő állására fordítja, 4-esre. Ennél a pontnál, ha A meggondota magát (átgondolta a helyzetét), akkor elutasíthatja a beavert és feladhatja a játékot két pontra. Egyébként a játék folytatódik 4-es álláson. B továbbra is birtokolj a duplázó kockát, tehát később bármikor visszaduplázhat. Ez mind A körében történik. A játékos majd dob a kockákkal és folytatódik a játék.

Beaverrel játszani választható, tehát a meccs előtt meg kell állapodnotok, hogy használjátok-e ezt a szabályt. Ugyanúgy, mint a Jacoby szabálynál ezt meccsjátéknál nem, csak pénzjátéknál és chouetteben használják.


PROCEDÚRA ÉS ETIKETT

Hogyan dobjak a kockákkal?

Az a cél a kockadobásnál, hogy megmutasd, hogy a dobásod véletlenszerű volt és szabályos. Itt a javasolt folyamat:

  1. Használj dobópoharat! (Egy jó dobópohárnak van gerince a pohár szájának belsejénél, hogy megdobja a kockákat amikor kijönnek a pohárból.)
  2. Használj a sarkainál lekerekített kockát, hogy könnyebben guruljon.
  3. Tedd a kockákat a pohárba, fedd le a pohár nyílását az ujjaiddal, és rázd meg erőteljesen párszor, amíg nem hallod, hogy a kockák egymásnak koccannak belül.
  4. Vedd le a kezedet a pohárról és dobd el a kockákat nem túl magasról a táblára, úgy, hogy mindkét kocka többször gördüljön mielőtt megáll.
  5. Ha az egyik kocka hamarabb jön ki a dobópohárból mint a másik, állj meg, vedd fel a kockát, tedd vissza a pohárba és dobj újból.

Mikor szabálytalan egy dobás?

Egy dobás akkor szabálytalan, ha a kockák nem egyenesen állnak meg a dobó játékos jobb oldalánál lévő játékterületen. Ha a kockák egy bábun, vagy a sorompón, vagy a tábla rossz oldalára érkeznek, mindkét kockával újból kell dobni. (Kivéve a kezdődobásnál, amikor csak az a játékos dob újból, amelyik kockája szabálytalan volt.)

Backgammonban muszáj azzal a bábuval lépnem, amit megfogtam?

Nem, ha megfogsz egy bábut nem szükséges lépni vele. Valójában, léphetsz egy vagy két bábuval, és gondolkozhatsz, majd visszateheted őket és teljesen mást is léphetsz.

Azért próbáld meg nem túlzásba vinni. A backgammon állítólag egy gyors játék, és a bábuk keverése csak lelassítja. Jó ötlet, ha betartod a következő etikett szabályokat, mikor próbálgatod a lépéseket:

  • Csak az egyik kezedet használd a korongok mozgatásánál, ami könnyebbé teszi, hogy az ellenfél követni tudja mit csinálsz.
  • Helyezd próbaképpen kissé távolabb a többi bábutól a pontoknál, vagy ha a pont üres, akkor kicsit távolabb a tábla szélétől. Így tudni fogod, hogy melyik korongot mozgattad.
  • A fordított sorrendben rakd vissza a bábukat, mint ahogy léptél velük. A legjobb visszahelyezni egy lépést teljesen mielőtt megpróbálnál egy újat.

Mikor van vége a körömnek?

A körödnek akkor van vége, ha felveszed a kockákat.

Mit csináljak szabálytalan lépés esetén?

  • Ha szabálytalan lépést lépsz, és észreveszed a hibát, mielőtt felvetted volna a kockákat, akkor kijavíthatod (és ki is kell).
  • Ha a hibát azután vetted észre, miután felvetted a kockákat, akkor az ellenfélen múlik, hogy kijavíthatod azt. Ha arra kér, hogy javítsd ki, akkor muszáj az illegális lépést visszalépni, de utána bármilyen legális lépést léphetsz az eredeti dobással megegyezően.
  • Ha a hiba észrevétlen maradt az ellenfél dobása utánig, akkor túl késő, a lépésed végleges, semmilyen változtatás nincs megengedve.

BACKGAMMON JELÖLÉS

Mi az a 24 pontos számozási módszer?

Modern backgammon könyvek a lent látható számozást használják a bábuk helyzetének és mozgatásának leírására.

A számozás a soron következő játékos nézetéből van feltüntetve. Az egyes pontod az ellenfél 24-es pontja, az ötös pontod az ellenfél 20-as pontja, stb. Elején ez még zavaró lehet, de később természetes lesz.

A pontokat fordítva számozzuk ha az ellenfél jön.
(Jegyezd meg, hogy a bábuk mindig a magasabb számú  pontról a kisebb számú pontra mozognak.)
A bábukat a sorompón a „bar” szóval jelöljük. A korongokat, amiket kipakoltunk úgy jelöljük, hogy „off”.

Nem mindig volt ez így. A régi időkben (1980-as évek előtt), a könyvek egy 12-pontos számozási rendszert használtak, ahol a pontok a tábla mindkét részén számozva voltak 1-től 12-ig. Egy előtagot kellett használni, mint W12 vagy B12, hogy megkülönböztesd a két 12-pontot. A tapasztalat azt mutatja, hogy a 24-pontos rendszer jobban működik és kevésbé zavaró.

Hogyan jelöljük a lépéseket?

Egy bábu mozgását úgy kell jelölni, hogy leírod a pontot ahonnan elindult, majd perjel, majd a pont ahova érkezik. Például ha egy bábuddal a 8-as pontról az 5-ös pontra lépsz, azt úgy jelölöd, hogy „8/5” Ha egy bábu a középpontról (13-as pont) a bárpontra (a 7-es pont) lépsz, annak jelölése 13/7.

Ha ugyanazzal a bábuval lépsz kétszer, mindkét kocka értékét felhasználva, akkor nem szükséges jelölni a köztes pontokat, amit érintett a bábu; csak a kezdő pontot és az végső pontot ahova érkezik. Például a hagyományos lépést a kezdő 6-5-el, 24/13-ként jelöljük; nincs szükség mind a két különálló lépést leírni, 24/18-at és 18/13-at.

A közbenső pont kihagyásának szabálya alól egy kivétel van. Ha egy bábut kiütsz a lépés során, akkor fel kell tüntetni a közbenső pontot. Például, úgy kell írnod, ha van egy bábu a 18-as ponton, hogy 24/18*/13.

Hogy néz ki egy teljes játék leírása?

A következő meccset két játékos a világ legjobbjai közül,  Nack Ballard és Jerry Grandell játszotta 1998-ban. Próbáld ki a tehetségedet, hogy hogy tudod olvasni a backgammon jelölést úgy, hogy felállítod a táblát és végig követed ezt az érdekes meccset.

Az átírás két oszlopra van osztva, egyik oszlop Fehér lépése, másik oszlop Fekete lépése. Először a dobás, majd a bábu lépés van feltüntetve. Nack Ballard kezdte a játékot, a kezdő dobás 4 és 2 volt, amit a szokott módon lépett le, egyik bábuját a 8-as pontjáról másikat a 6-os pontjáról mozgatott, hogy megcsinálja a 4-es pontját.

Mit jelent a csillag jel?

A csillag a szám után azt jelenti, hogy a bábut azon a ponton kiütötték. Például „24/23*” jelentése, hogy a 24-es ponton álló bábu kiütött egy bábut a 23-as ponton.

Mit jelent a zárójel?

Dupla dobása esetén gyakran kettő, három esetleg négy bágut mozgatunk egyszerre. Az a szokásos, hogy ezeket a hasonló mozgásokat egyszer írjuk le, és zárójelben jelezzük, hogy hány bábut mozgattunk. Például azt, hogy ha két korongot a 24-es pontról a 18-as pontra áthelyezünk és kettőt pedig a 13-as pontról a 7-es pontra, úgy kell jelölni, hogy „24/18(2) 13/7(2)”.

Hozzászólások lezárva.