2016. március 30-tól 12 játéknapon át tart a tavaszi bajnokság.
A verseny szervezője a Budapest Backgammon Club.
A bajnokság hat svájci versenyből áll össze, ezeket a versenyeket fordulóknak nevezzük. Egy forduló két egymást követő klubnapon kerül lebonyolításra. Egy forduló hat körből áll (versenynaponként 3-3), a játékosok valamennyi körben egy-egy 7 pontig tartó meccset játszanak duplázó kocka és Crawford-szabály alkalmazása mellett.
Valamennyi megnyert meccs 1 pontot ér, a bajnokságot a 12 játéknap során legtöbb pontot összegyűjtő játékos nyeri.
A verseny nyitott: bárki, bármely fordulóban kötöttségek nélkül csatlakozhat – a részvétel ingyenes.
A verseny győztese egy csillogó serleget, a magyar backgammon társadalom elismerését és irigykedését nyeri (népszerűség nem garantált), emellett neve felkerül a hubgf.hu dicsőségtáblájára.
Valamennyi megnyert meccs 1 pontot ér, a bajnokságot a 12 játéknap során legtöbb pontot összegyűjtő játékos nyeri.
A verseny nyitott: bárki, bármely fordulóban kötöttségek nélkül csatlakozhat – a részvétel ingyenes.
A verseny győztese egy csillogó serleget, a magyar backgammon társadalom elismerését és irigykedését nyeri (népszerűség nem garantált), emellett neve felkerül a hubgf.hu dicsőségtáblájára.
Figyelem!
A bajnokságon résztvevők valamennyi meccse minősített meccs, vagyis a játékos Élő-pontját módosítja. Előfordulhat továbbá, hogy a Klubnaplóban a játékosokról fényképet közlünk, vagy nevüket versenyzői minőségben megemlítjük, ám ezen utóbbiaktól természetesen külön kérésre eltekintünk.
Versenynap kezdete minden szerdán 18:45 órakor a fenti helyszínen.
Részletes lebonyolítás
A bajnokságon résztvevők valamennyi meccse minősített meccs, vagyis a játékos Élő-pontját módosítja. Előfordulhat továbbá, hogy a Klubnaplóban a játékosokról fényképet közlünk, vagy nevüket versenyzői minőségben megemlítjük, ám ezen utóbbiaktól természetesen külön kérésre eltekintünk.
Versenynap kezdete minden szerdán 18:45 órakor a fenti helyszínen.
Részletes lebonyolítás
versenykezdés
Az adott versenynap első köre a játékosok összesorsolását követően azonnal megkezdődik. A sorsolás időpontja 18 óra 45 perc. A sorsoláson a versenyhelyszínen jelen lévő és arra nevező játékosok vesznek részt. Késve érkezők a második fordulóban indulhatnak (ez alól kivétel a 10-perces szabály – lásd később).
Amennyiben egy játékos önhibáján kívül nem érkezik meg a sorsolás időpontjára, de telefonon jelzi várható késését a versenyszervezők felé, úgy lehetőséget adunk az első fordulón való részvételre. A késő játékos ellenfele ilyenkor a verseny kezdetét követően minden ötödik percben 1 pontot kap. Ha a késő játékos a 35. percben sincs jelen, úgy ellenfele a fordulót játék nélkül megnyeri.
Amennyiben egy játékos önhibáján kívül nem érkezik meg a sorsolás időpontjára, de telefonon jelzi várható késését a versenyszervezők felé, úgy lehetőséget adunk az első fordulón való részvételre. A késő játékos ellenfele ilyenkor a verseny kezdetét követően minden ötödik percben 1 pontot kap. Ha a késő játékos a 35. percben sincs jelen, úgy ellenfele a fordulót játék nélkül megnyeri.
A fordulónkénti párosítást számítógéppel végezzük, a Robert Rozycki által írt Swiss Perfect 98 program segítségével, svájci rendszer szerint.pontszámítás és fordulógyőzelem
A bajnokság 12 versenynapján minden alkalommal 3 kör lejátszására kerül sor, melyek mindegyike 7 pontig tart, duplázó kocka használata és Crawford szabály alkalmazása mellett.
Valamennyi megnyert meccs után a győztes játékos 1 pontot kap, ellenfele nem kap pontot. A bajnokságot az nyeri meg, aki az utolsó meccs lejátszása után a legtöbb ponttal rendelkezik.
Valamennyi fordulót követően fordulógyőztest hirdetünk és a helyezéseket egyértelműen kiosztjuk. A fordulókban elért helyezéseknek a bajnokság végeredményére csak holtverseny esetén van befolyása.
A fordulót a két játéknap során legtöbb pontot szerző játékos nyeri meg. Pontegyenlőség esetén Median-Buchholz dönt az elsőbbségről. Amennyiben a holtverseny ezután is fennáll, úgy a Buchholz-pontokat vesszük figyelembe, ennek egyenlősége esetén pedig a kevesebb egy pontot érő erőnyerés, majd a kumulatív (progresszív) pontok alapján hozunk döntést.
Amennyiben a bajnokság utolsó fordulója után két játékos azonos pontszámmal áll, úgy az egymás elleni győzelmek döntenek az elsőbbségről.
Amennyiben a fenti elvek alapján az elsőség nem meghatározható, úgy egyetlen 1 pontos meccs dönt a bajnokság végeredményéről.erőnyerés és bye-szabály
Amennyiben a résztvevők száma páratlan, úgy lesz olyan játékos, akinek egy adott körben nem lesz ellenfele. Ilyen esetben az ellenfél nélkül maradt játékost győztesnek tekintjük és erőnyerőnek nevezzük.
Egy forduló első körében az erőnyerő személye sorsolással dől el, az erőnyerés értéke ilyen esetben 1 győzelmi pont. Első körös erőnyerő, amennyiben erre van mód, a bajnokság során minden játékos csak egyszer lehet.
A későbbi körökben a bye-szabály érvényesül. Eszerint mindig a legkevesebb győzelmi ponttal álló, az adott fordulóban még erőnyerés nélküli játékos lesz az erőnyerő (amennyiben a győzelmi pont alapján nem lehet döntést hozni, úgy a median-Buchholz, Buchholz, progresszív pontok, ezek egyezése esetén sorsolás dönt). Az erőnyerő ilyen esetben 0,5 győzelmi pontot kap.
Egy forduló során minden játékos, amennyiben erre mód van, erőnyerő csak egyszer lehet.
A bajnokság 12 versenynapján minden alkalommal 3 kör lejátszására kerül sor, melyek mindegyike 7 pontig tart, duplázó kocka használata és Crawford szabály alkalmazása mellett.
Valamennyi megnyert meccs után a győztes játékos 1 pontot kap, ellenfele nem kap pontot. A bajnokságot az nyeri meg, aki az utolsó meccs lejátszása után a legtöbb ponttal rendelkezik.
Valamennyi fordulót követően fordulógyőztest hirdetünk és a helyezéseket egyértelműen kiosztjuk. A fordulókban elért helyezéseknek a bajnokság végeredményére csak holtverseny esetén van befolyása.
A fordulót a két játéknap során legtöbb pontot szerző játékos nyeri meg. Pontegyenlőség esetén Median-Buchholz dönt az elsőbbségről. Amennyiben a holtverseny ezután is fennáll, úgy a Buchholz-pontokat vesszük figyelembe, ennek egyenlősége esetén pedig a kevesebb egy pontot érő erőnyerés, majd a kumulatív (progresszív) pontok alapján hozunk döntést.
Amennyiben a bajnokság utolsó fordulója után két játékos azonos pontszámmal áll, úgy az egymás elleni győzelmek döntenek az elsőbbségről.
Amennyiben a fenti elvek alapján az elsőség nem meghatározható, úgy egyetlen 1 pontos meccs dönt a bajnokság végeredményéről.erőnyerés és bye-szabály
Amennyiben a résztvevők száma páratlan, úgy lesz olyan játékos, akinek egy adott körben nem lesz ellenfele. Ilyen esetben az ellenfél nélkül maradt játékost győztesnek tekintjük és erőnyerőnek nevezzük.
Egy forduló első körében az erőnyerő személye sorsolással dől el, az erőnyerés értéke ilyen esetben 1 győzelmi pont. Első körös erőnyerő, amennyiben erre van mód, a bajnokság során minden játékos csak egyszer lehet.
A későbbi körökben a bye-szabály érvényesül. Eszerint mindig a legkevesebb győzelmi ponttal álló, az adott fordulóban még erőnyerés nélküli játékos lesz az erőnyerő (amennyiben a győzelmi pont alapján nem lehet döntést hozni, úgy a median-Buchholz, Buchholz, progresszív pontok, ezek egyezése esetén sorsolás dönt). Az erőnyerő ilyen esetben 0,5 győzelmi pontot kap.
Egy forduló során minden játékos, amennyiben erre mód van, erőnyerő csak egyszer lehet.
migráció és 10 perces szabály
Játékosok a verseny bármely pontján csatlakozhatnak a bajnoksághoz, így tetszőleges versenynap tetszőleges meccsére beállhatnak. Erőnyerés kérdésében ilyenkor is a bye-szabály mérvadó.
Ha egy játékos egy forduló valamely meccse után a játékot folytatni nem tudja, úgy felfüggesztjük a játékból, de a fordulóban való részvételi jogát nem veszíti el, bármely későbbi meccsre visszaállhat.
A megkezdett kör során érkező játékos a következő körben játszhat meccset. Ez alól kivételt jelent, ha a megkezdett kör sorsolását követően 10 percen belül jelentkezik játszani és az adott körben van erőnyerő. Ilyen esetben a késve érkező az erőnyerővel játszik. További kivételt jelent, ha nincs erőnyerő, de két játékos érkezik a sorsolást követő 10 percen belül: ilyen esetben a játékosok egymás ellen játszanak bajnoki meccset.
Erőnyerőnek beállni nem lehet.
A 10 perces szabály értelmében későként meccset játszó játékosok a már kisorsolt párosítást nem módosítják.óra
A versenyszervezők a fordulókon két sakkórát biztosítanak, melynek használatára az alábbi szabályok szerint kerül sor.
A forduló megkezdésétől számított 40. perc letelte után a játékban lévő táblák közül a két „leglassabb” órát kap. Leglassabb táblának tekintjük azt a táblát, ahol a meccsen vezető játékos a győzelemtől a legtöbb pont távolságra van. Amennyiben ez alapján egyértelmű döntés nem hozható, úgy a versenybizottság szubjektív szempontok alapján hoz döntést.
Ha egy órás asztalnál a játék véget ér, és van(nak) még olyan táblá(k), ahol óra nélkül játszanak, úgy az óra –a fenti szabályok szerint- automatikusan egy ilyen asztalra száll.
Az óra minden esetben 2 perces bankidőre és 12 mp-es lépésidőre állítva kerül használatba.
Játékosok a verseny bármely pontján csatlakozhatnak a bajnoksághoz, így tetszőleges versenynap tetszőleges meccsére beállhatnak. Erőnyerés kérdésében ilyenkor is a bye-szabály mérvadó.
Ha egy játékos egy forduló valamely meccse után a játékot folytatni nem tudja, úgy felfüggesztjük a játékból, de a fordulóban való részvételi jogát nem veszíti el, bármely későbbi meccsre visszaállhat.
A megkezdett kör során érkező játékos a következő körben játszhat meccset. Ez alól kivételt jelent, ha a megkezdett kör sorsolását követően 10 percen belül jelentkezik játszani és az adott körben van erőnyerő. Ilyen esetben a késve érkező az erőnyerővel játszik. További kivételt jelent, ha nincs erőnyerő, de két játékos érkezik a sorsolást követő 10 percen belül: ilyen esetben a játékosok egymás ellen játszanak bajnoki meccset.
Erőnyerőnek beállni nem lehet.
A 10 perces szabály értelmében későként meccset játszó játékosok a már kisorsolt párosítást nem módosítják.óra
A versenyszervezők a fordulókon két sakkórát biztosítanak, melynek használatára az alábbi szabályok szerint kerül sor.
A forduló megkezdésétől számított 40. perc letelte után a játékban lévő táblák közül a két „leglassabb” órát kap. Leglassabb táblának tekintjük azt a táblát, ahol a meccsen vezető játékos a győzelemtől a legtöbb pont távolságra van. Amennyiben ez alapján egyértelmű döntés nem hozható, úgy a versenybizottság szubjektív szempontok alapján hoz döntést.
Ha egy órás asztalnál a játék véget ér, és van(nak) még olyan táblá(k), ahol óra nélkül játszanak, úgy az óra –a fenti szabályok szerint- automatikusan egy ilyen asztalra száll.
Az óra minden esetben 2 perces bankidőre és 12 mp-es lépésidőre állítva kerül használatba.
kibic kuss! és további etikett
Kérünk mindenkit, hogy a kibicekre vonatkozó etikai szabályok mellett kövessék figyelemmel a mások által játszott meccseket, vagyis játékban lévő tábla mellett ne hangoskodjanak, a játékosokhoz ne szóljanak hozzá, és legfőképpen ne kérdezzenek rá a meccs állására (ez alól kivétel a versenyszervezők által lekérdezett meccsállás óraelhelyezés megítélése céljából). Ez utóbbit a játékosok azzal is elkerülhetik, hogy jól látható helyre teszik a papíron vezetett meccsállást, esetleg –versenyelőnyt nem biztosító- innovatív eredményjelzők segítségével tájékoztatják a szurkolókat.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy bár a migrációs szabályok nagyfokú mozgást tesznek lehetővé a forduló közben való távozást és érkezést illetően, nagyfokú illetlenség fordulóról lelépni, cserben (bye-ban) hagyni játékosokat, illetve a versenyt rendszeresen csak egy-egy fordulóra meglátogatni. Az előbbieket lehetővé tevő szabályok alapvetően a bajnokság rendszeres résztvevőit védik, nem a népvándorlást szorgalmazzák.
A bajnokságon a nemzetközi versenyekkel kompatibilis, a hubgf.hu honlapjáról letölthető versenyszabályzat szerint játszunk. Ebben, sok egyéb mellett, szorgalmazzuk két pár kockával és a kockavető-pohárra való játékot is.
Amennyiben a játék során vitás helyzet merül fel, úgy a versenyszabályzat a mérvadó, amennyiben a kérdés ez alapján nem rendezhető, úgy a versenyszervezők szava döntő.
Kérünk mindenkit, hogy a kibicekre vonatkozó etikai szabályok mellett kövessék figyelemmel a mások által játszott meccseket, vagyis játékban lévő tábla mellett ne hangoskodjanak, a játékosokhoz ne szóljanak hozzá, és legfőképpen ne kérdezzenek rá a meccs állására (ez alól kivétel a versenyszervezők által lekérdezett meccsállás óraelhelyezés megítélése céljából). Ez utóbbit a játékosok azzal is elkerülhetik, hogy jól látható helyre teszik a papíron vezetett meccsállást, esetleg –versenyelőnyt nem biztosító- innovatív eredményjelzők segítségével tájékoztatják a szurkolókat.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy bár a migrációs szabályok nagyfokú mozgást tesznek lehetővé a forduló közben való távozást és érkezést illetően, nagyfokú illetlenség fordulóról lelépni, cserben (bye-ban) hagyni játékosokat, illetve a versenyt rendszeresen csak egy-egy fordulóra meglátogatni. Az előbbieket lehetővé tevő szabályok alapvetően a bajnokság rendszeres résztvevőit védik, nem a népvándorlást szorgalmazzák.
A bajnokságon a nemzetközi versenyekkel kompatibilis, a hubgf.hu honlapjáról letölthető versenyszabályzat szerint játszunk. Ebben, sok egyéb mellett, szorgalmazzuk két pár kockával és a kockavető-pohárra való játékot is.
Amennyiben a játék során vitás helyzet merül fel, úgy a versenyszabályzat a mérvadó, amennyiben a kérdés ez alapján nem rendezhető, úgy a versenyszervezők szava döntő.
A versenyszervezők a változtatás jogát fenntartják.